wie zijn de klanten van jouw cultuurhuis? het cult!-circuit als case

10.06.2024 · #inspiratie #cult! #sector

Op 27 maart nodigde het cult!-circuit Ken Veerman uit om samen met de kerngroep en een groep enthousiastelingen een grondige analyse van het cult!-circuit te voeren. We nemen je mee door de belangrijkste conclusies uit het rapport en tonen waarom dit ook voor jouw werking interessant kan zijn.

Het cult!-circuit is een samenwerking tussen cult!, VI.BE en een kerngroep van muziekprogrammatoren en is gericht op programmatoren van niet-klassieke muziek in cultuurhuizen. Het richt zich ook op initiatieven die de grenzen van traditionele programmering overschrijden. Als platform voor uitwisseling en ontwikkeling in de muziekwereld, brengt het mensen samen die gepassioneerd zijn door thema’s als digitalisering, talentontwikkeling en speelkansen. Samen stelden we de vraag: waarvoor staat het cult!-circuit eigenlijk?

analyse – klantengroepen

Op de vraag welke soort organisatie het cult!-circuit is, kwam al snel het antwoord dat we een missiegedreven organisatie zijn. Dat is een organisatie die de wereld beter willen maken, samen met hun publiek. Ook als er initieel weinig vraag is en het weinig opbrengt, moeten we deze missie uitvoeren.

Het is een wrede speling van het lot dat uitgerekend missiegedreven organisaties het moeilijk hebben met het benoemen van hun missie. Je kan drie dagen op retraite gaan en nadenken over het grote ‘Waarom’ van je werking, maar de kans is groot dat je met minder inzichten terugkomt en meer vragen. De makkelijkste manier om de missie te benaderen is niet de rechtstreekse vraag “Waarom doen we wat we doen?”, maar de publieksvraag. “Voor wie doen we het?”.

Daarom bepaalden we samen wie de belangrijkste klantengroepen zijn van het cult!-circuit. Voor het cult!-circuit konden we drie duidelijke klantengroepen ontwaren: 

  • muziekprogrammatoren die vernieuwing omarmen
  • directies van cultuurhuizen
  • cult! & VI.BE

We geven je alvast een inkijk in de eerste klantengroep: de muziekprogrammator. We analyseerden deze vragen: Wat zegt de klant over haar nood of probleem? Wat doet ze eraan? Wat denkt de klant erover (en zegt ze misschien niet altijd hardop?) en wat voelt de klant erbij? Hieronder zie je het resultaat van de collectieve denkoefening.

Nadien probeerden we de missie en het charter van het cult!-circuit opnieuw te lezen met de inzichten die we via de klantengroepen verworven hadden en kwamen we tot een sneuveltekst. 

Conclusie: het cult!-circuit draait al twee jaar op volle toeren en heeft zijn nut al op verschillende niveaus bewezen, het is belangrijk om de klanten blijvend in het oog te houden. Het is nu aan de kerngroep om alle inzichten verder te verwerken in de volgende edities met ook een aangepast charter en missie. 

wat kan ik hier nu mee? 

Nu denk je misschien: heel fijn, maar waarom is zo’n oefening interessant voor mij? 

Waarom is dat belangrijk voor het cult!-circuit: door een open kerngroep te houden waarbij we dankzij de hulp van Ken Veerman (als externe blik) met een heleboel mensen samen nadenken over het cult!-circuit, zorgen we ervoor dat de uitwisselingsgroep toekomstbestendig blijft en kan blijven groeien. Zo’n momenten zijn zowel interessant voor de groep als de individuele muziekprogrammator aangezien je als muziekprogrammator niet altijd voldoende tijd hebt om je werking te analyseren.

Waarom is dat belangrijk voor jou: ga (samen met je muziekprogrammator) aan de slag en identificeer net zoals het cult!-circuit welke klanten je hebt. Voor elke klant bepaal jij wat ze denken, zeggen, voelen en doen. Een goede strategie linkt de juiste klanten aan de juiste producten en de juiste waardeproposities. Gebruik de inzichten van de denkoefening, maar ga vooral zelf aan de slag. Stel jezelf de vraag: wie zijn jullie klanten? Wat doen jullie nu al voor hen? Waar zitten er nog gaten?

Waarom is dat belangrijk voor cult!: tijdens dit moment staan de programmatoren zelf aan het roer. Net zoals we voor onze andere uitwisselings- en collegagroepen beogen, vertrekt een open kerngroep vanuit cultuurwerkers, is het reflectief en gestuurd vanuit hun eigen vraagstukken, wensen en noden. Het biedt inzichten in de werking van een uitwisselingsgroep en verbindt de muziekprogrammatoren in ons netwerk.

wil je graag meer weten?

Benieuwd naar het volledige rapport dat Ken Veerman samen met het cult!-circuit heeft opgesteld? Stuur een berichtje naar fien@cult.be en ontvang als cult!-lid alle conclusies.

Wil je graag weten wat er nog volgt? Hou dan zeker onze nieuwsbrief in de gaten voor alle volgende acties en bijeenkomsten van het cult!-circuit.