© Casino Beringen - The Wild Boys

sterke start ticketverkoop in cultuurhuizen

11.08.2025 · #cult!

Aan het begin van deze zomer bevroeg cult! haar leden over het huidige ticketverkoop. De korte poll werd ingevuld door 45 cultuurhuizen, en wat blijkt? Maar liefst 73% van de respondenten geeft aan dat hun ticketverkoop dit seizoen goed tot gigantisch goed gestart is. Een kwart van de huizen spreekt zelfs van een groot succes.

Wat is volgens hen de reden van die knallende start? De meeste respondenten (69%) zien een duidelijke trend: bezoekers hebben sinds corona opnieuw meer zin om samen te komen. Die herwonnen goesting naar fysiek samenzijn krijgt nog een extra lading door het actuele wereldnieuws. 52% van de cultuurhuizen vermoedt dat de nood aan cultuur en ontspanning is toegenomen door het overweldigende wereldnieuws.

aanbod & aanpak

Ook de cultuurhuizen zelf dragen hun steentje bij. 31% geeft aan dat ze dit seizoen extra hebben ingezet op publieksopbouw. Sommigen investeerden in gerichte promotie in de ruime regio, omkaderende activiteiten of werken met nieuwe ticketingsysteem dit cultuurseizoen.

Daarnaast noemen ze ook andere factoren:

  • de gestegen koopkracht na de energiecrisis
  • nieuwe of vernieuwde abonnement- of ticketformules
  • andere keuzes in programmatie, zoals een bredere mix van bekende en minder bekende namen

Sommige cultuurhuizen merken op dat populaire namen en commerciële voorstellingen het duidelijk beter doen, terwijl experimenten of nichevoorstellingen minder vlot verkopen. Een aantal koos er bewust voor om dit seizoen vroeger te starten met ticketverkoop om de concurrentie voor te blijven. Anderen melden een gestage verkoop, waarbij elk onderdeel in hun programmatie wel interesse opwekt.

quotes van collega’s

“Mensen hebben weer nood aan fysieke verbinding en willen graag weer samenkomen. Ook de live-beleving heeft weer aan kracht gewonnen na de vele online/digitale belevingen.”

“Wij werken sinds corona bewust zonder enige abonnements- en kortingsformules. We ondervinden hiervan enkel positieve gevolgen: de perceptie leeft niet meer dat alles al is uitverkocht door de abonnees. Zo geven we duidelijk het signaal dat iedereen welkom is – of je nu één keer of tien keer komt. We zien ons publiek verjongen, de online verkoop verloopt vlekkeloos, mensen kiezen hun voorstellingen heel bewust.”

Benieuwd naar meer inzichten of wil je jouw ervaring delen? Stuur ons een bericht via info@cult.be.