© Cultuurcentrum Mechelen - Stadsschouwburg

verkoop eens een lege stoel

13.10.2020 · #inspiratie #sector #corona

Bezoekers aan het Cultuurcentrum Mechelen krijgen bij het boeken van hun tickets de mogelijkheid om een lege stoel aan te kopen. Het geld dat daarmee opgehaald wordt, gaat rechtstreeks naar de door de coronacrisis getroffen artiesten.

“Die lege stoel is een krachtig signaal,” zegt Lies Timperman, programmator in CC Mechelen. “Die mag je niet verkopen omwille van de fysieke afstandsregels in de strijd tegen het coronavirus, maar hij is wél fysiek aanwezig. Op die stoel zou in normale tijden iemand zitten die samen met jou van de voorstelling kan genieten. Klanten kunnen op deze manier artiesten steunen door symbolisch een lege plek te betalen.”

Alle gedoneerde tickets komen in het CC Mechelen samen in een ‘donatiepot’. Met dit geld engageren ze zich om getroffen artiesten en gezelschappen te steunen. Zo gebruiken ze het om aan artiesten en gezelschappen 30% uit te betalen bij geannuleerde voorstellingen. Ook voor schoolvoorstellingen kunnen ze zo een deel van de uitkoopsom uitbetalen.  

Het idee is vertrokken vanuit de ondernemerswereld. Robert Janssens van het consultancybedrijf RJ Management bvba zag dat de toestand in de cultuursector ernstig is, en ging op zoek naar een manier om zelf iets te kunnen doen. Hij stapte dan ook naar het CC om samen na te denken over een manier om artiesten te steunen en samen kwamen ze bij het idee om de lege stoelen te laten sponsoren. Vanuit de zakenwereld is het een uitgelezen mogelijkheid om van de gelegenheid gebruik te maken om zakenrelaties een cadeautje te kunnen aanbieden: het bedrijf koopt x-aantal tickets én de lege stoelen voor zakenrelaties en roept het andere bedrijf op hetzelfde te doen. Op die manier ontstaat een sneeuwbaleffect van gesponsorde stoelen.

De optie wordt ook aangeboden aan individuele bezoekers. “We merken dat klanten dat zonder veel poespas gewoon doen,” zegt Lies Timperman. “Het systeem is twee dagen voor de verkoop in gang gezet, dus veel ruimte om te communiceren was er niet. Toch zien we dat veel klanten bij hun bestelling één of twee stoelen extra betalen.” De gedoneerde stoelen hebben dezelfde prijs als de gewone tickets, net omdat die stoel in normale omstandigheden voor dezelfde prijs verkocht zou worden. In de communicatie zien ze het wel als zeer belangrijk om duidelijk te maken waar het geld naartoe gaat.

Op dit moment gebeurt er niets met de lege stoelen, maar het idee ligt op tafel om dit ook zichtbaar te maken de avond van de voorstelling. Op de stoelen kan bijvoorbeeld een kaartje worden gelegd om te tonen dat het een gedoneerde stoel is, om de klanten toch iets van return te geven, al is het dan symbolisch.