Heb je steeds meer activiteiten of projecten en vraag je je af hoe je je beter kunt organiseren? Wil je graag een eerste medewerker aannemen, maar wil je eerst een duurzaam verdienmodel ontwikkelen? Op maandag 18 november 2024 vindt de tweede editie van Cultuurzaken plaats, een kennis- en ontmoetingsevenement voor de cultuursector. Het thema dit jaar: versterking van kleine cultuurorganisaties.
Voor kleine culturele organisaties is het vaak lastig om een duurzame werking op te bouwen, de kosten te dekken en medewerkers fair te verlonen, vooral als je op projectbasis werkt. Na een periode van projectmatig werken kan je organisatie op een kantelpunt komen te staan: de kosten stijgen, het werk breidt zich uit, er zijn meer partners of medewerkers ... Er zijn echter nog geen structurele financieringsbronnen en de organisatieprocessen zijn nog niet aangepast aan een duurzame bedrijfsvoering. Hoe maak je de transitie naar een duurzame werking? Deze vraag staat centraal tijdens Cultuurzaken.
waarom deelnemen aan Cultuurzaken?
De professionalisering van een organisatie omvat inhoudelijke, strategische, menselijke, organisatorische en juridische vraagstukken. Tijdens Cultuurzaken belichten experts en organisaties uit de sector belangrijke aspecten, zoals interne samenwerkingsvormen, financieringsmix, samenwerking met externen en strategische langetermijnplanning.
Na dit evenement ga je naar huis met meer kennis, inzicht en praktische tips om verdere stappen in je groeiproces te zetten, en met inspirerende nieuwe contacten in de sector.
voor wie is Cultuurzaken?
Dit evenement is voor iedereen die zich verenigt onder een gemeenschappelijk inhoudelijk of artistiek doel en wil professionaliseren, vaardigheden ontwikkelen, inspiratie opdoen en kennis vergaren over goede praktijken om hun organisatie te verduurzamen. Of je nu werkt met deeltijd-, vaste of projectmedewerkers, of alleen samenwerkt met freelancers en niemand in loondienst hebt, je valt binnen de doelgroep.
wat leer je tijdens Cultuurzaken?
- Hoe werk je duurzaam samen binnen je organisatie?
- Hoe word je een goede opdracht- en werkgever en hanteer je fair practices tegenover je medewerkers?
- Welke financieringsmix kies je om je werking te verduurzamen?
- Hoe ontwikkel je op artistiek/inhoudelijk en zakelijk vlak een langetermijnvisie als groeiende organisatie?
- Hoe kun je samenwerken met externe partners om je organisatie te versterken?
programma
10:20 – 10:40 Ervaringsverhalen uit de sector
- Hanne Vandersteene (Grensgeval)
- Marie De Hert (Poolhert)
11:00 – 11:30 Ervaringsverhalen uit de sector
- Annelore Camps (Allez, Chantez!)
- Nora Mahammed (Theaterfestival)
Vier freelance consulenten van Cultuurloket begeleiden vanuit hun specifieke expertises en als ervaren adviseurs en sprekers de workshops: Tijs Vastesaeger (zakelijk adviesbureau Doenker), Ken Veerman (zakelijk procesbegeleider), Tobias Van Royen (juridisch adviesbureau Twee-eiige Drieling) en Saskia Westerduin (zakelijk adviesbureau apollo18).
praktische info
Prijs: 60 euro
Datum: maandag 18 november 2024. 9u30 tot 17u30. (Deuren openen vanaf 9u00)
Inschrijven kan tot 4 november (tenzij het eerder volzet is)
Locatie: Publika. Goudenleeuwplein 1, 9000 Gent. (Rolstoeltoegankelijk)
Bereikbaarheid:
- Met de fiets: Fietsenstallingen aan Sint-Michielshelling (overdekt) en Korenmarkt (openlucht).
- Met het openbaar vervoer: bus P4 aan station Gent-Sint-Pieters tot halte Korenmarkt.
- Met de wagen: ondergrondse parkings: Sint-Michiels, Center Parking, Vrijdagmarkt, Kouter en Reep.